Liidinhankinta telemarkkinoinnissa – Lämmin liidi on tuloksellinen investointi

Telemarkkinoinnissa kaikki pyörii liidien, potentiaalisten ostajien, ympärillä. Yrityksen, joka ulkoistaa myyntinsä tai varainhankintansa telemarkkinointiyritykselle, onkin tärkeää miettiä juuri liidien laatua ja lämpöä, sillä liidin laadulla on suuri vaikutus yhteistyön tulokselle.

Lämpimän ja kylmän liidin välillä on huima ero

Kuvitellaan tilanne, jossa yritys on päättänyt ulkoistaa kaksi projektiaan telemarkkinointiyritykselle. Molempia projekteja varten yritys toimittaa telemarkkinointiyritykselle 5000 liidiä per projekti. Soittoprosessi alkaa ja soitot sujuvat mukavasti. Ensimmäisen projektin pulliksi, eli tulosprosentiksi, tulee lopulta 30% samalla kun toisen projektin pull jää 4%. Yritys ottaa yhteyttä tiedustellakseen, miksi prosenttimäärät ovat näin radikaalisti erilaiset, kun projektien erot ovat hyvin pintapuoliset. Keskustelun lomassa selviää, että ensimmäisen projektin liidit oli hankittu viime kuussa järjestetyn arvonnan aikana, jossa yritys arpoi omia tuotteitaan ihmisille. Toisen projektin liidit olivat vuoden takaisesta tapahtumasta, jossa yhteystiedot jättämällä oli saanut heijastimen, joka ei liittynyt yrityksen toimintaan mitenkään.

Yllä oleva tarina on karrikoitu esimerkki liidilistan laadun vaikutuksesta projektin tuloksiin. Lämmin, oikeilla keinoilla hankittu, liidi on telemarkkinoinnissa huomattavasti tuottavampi kuin sen viilennyt vierustoveri.

Kylmääkin listaa voi lämmittää ennen telemarkkinointipuhelua

Aiempi esimerkki ei onneksi tarkoita sitä, että viilenneet liidilistat olisivat nyt täysin turhia ja käyttökelvottomia. Erilaiset markkinointitoimenpiteet, näkyvyys ja tietoisuus lämmittävät viilennyttäkin liidilistaa. Esimerkiksi Gainerin digiTele on tarkoitettu juuri tällaisiin tilanteisiin. DigiTelellä on mahdollista lämmittää viilennyttä tai täysin kylmää liidilistaa erilaisilla digimarkkinoinnin toimenpiteillä. DigiTelen voi valjastaa myös täysin uuden lämpimän liidilistan hankkimiseen. Esilämmittämällä liidejä ennen telemarkkinointipuhelua varmistetaan, että puhelun tullessa on yritys, järjestö tai palvelu kuulijan tuoreessa muistissa. Näin kiinnostunut kuulija jää kuuntelemaan, kun taas välinpitämätön kuulija osaa kertoa soittajalle kiinnostuksen puutteensa heti, näin säästäen myös telemarkkinoijan aikaa oikeasti potentiaalisia asiakkaita varten.

Liidinhankinnassa punainen lanka on tärkeä osa myynnin onnistumista

Liidejä voi hankkia useilla eri tavoin. Liidejä löytyy niin messuständeiltä kuin verkon arvonnoista, mutta se miten liidit hankkii on merkityksellistä liidin tulevaa käyttöä ajatellen. Mikäli liidi on hankittu messuständiltä on henkilön ollut hyvä olla jollain tavalla kiinnostunut yrityksestä. Jos remonttiständillä arvotaan matka Malediiveille eivät liidit välttämättä ole todellisuudessa mitenkään remonttiyrityksen kohderyhmää. Jos taas ständillä arvotaan työkalupakki tai ilmainen kodin korjausarvio, voivat liidit olla arvokkaita tulevaisuudessa.

Punaisen langan miettiminen liidien hankinnan ja yrityksen toiminnan välillä on viisasta, sillä sata liidiä, joita todella kiinnostaa yritys on todennäköisesti parempi kuin 10000 liidiä, joista vain viittäkymmentä kiinnostaa yrityksen toiminta. Liidinhankinnassa volyymillä on tietenkin väliä, mutta myös liidien laadulla on merkitystä yrityksen liiketoiminnalle. Panostamalla laadukkaaseen liidiin parantaa tuloksia ja tekee niin oman yrityksen, kuin soittoja tekevän telemarkkinointifirmankin, työstä tehokasta.

Gainerilla on kokemusta erilaisten liidinlämmityskampanjoiden luomisesta. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan millainen kampanja teille voitaisiin rakentaa!

Recommended Posts