Gainerin vaiheita 35-vuoden ajalta

Gainer täyttää tänä vuonna 35 vuotta!

Näihin kolmeen ja puoleen vuosikymmeneen mahtuu useita erilaisia vaiheita, useita eri toimistoja ja brändivärejä. Nämä vaiheet on koottu nyt yhteen blogitekstiin, jonka avulla voit tutustua Gaineriin hieman paremmin.

1984

Scandinavian Telemarketing oy perustetaan

Yhtiön perustavat ISS-Otantatutkimus Oy:n toimitusjohtaja Raimo Hannonen ja Martela Oy:n silloinen Skandinavian aluejohtaja Riitta Laukkanen. Yhtiön päätehtävä oli tuottaa Call Center-palveluja, pääasiassa puhelinhaastatteluja. Puhelinhaastattelut ovat uutta markkinatutkimuksessa, vaikka lehtitalot ovat aloittaneet puhelinmyyntiä, jota maailmalla kutsuttiin telemarkkinoinniksi.

1985-1988

Seitsemänpäiväisiä viikkoja

Scandinavian Telemarketing Oy:n toiminta alkaa Pursimiehenkadulla. 10-henkinen telemarkkinointitiimi soittaa tutkimushaastatteluja kahdessa vuorossa aamuisin ja iltaisin. Työtä tehdään ajoittain myös sunnuntaisin.

Pursimiehenkadulla toimitusjohtajina toimivat Merja Eriksson 1985-1986, Mervi Käki 1986-1987 ja heidän jälkeensä Riitta Laukkanen, joka johtaa yritystä aina 2008 vuoteen saakka.

1988-1994

Keltaista väriä ja tiimin kasvua

Scandinavian Telemarketing Oy:n muuttaa Henry Fordin kadulle ja sen myötä työskentelypaikkojen määrä kasvaa kymmenestä kahteentoista. Työntekijöitä palkataan lisää ja ensimmäinen tuotantopäällikkö liittyy toimitusjohtajan avuksi. Yrityksen värimaailma kirkastuu ja keltaisesta tulee brändin väri. Yritys kasvaa, jonka mukana liikevaihto kasvaa 2,2 miljoonaan markkaan.

1994-2000

Kahdenkerroksen väkeä

Scandinavian Telemarketing Oy:n muuttaa Ludviginkadulle joulun ja uudenvuoden välissä, kovissa pakkasissa. Keskeinen paikka helpottaa työskentelyä. Vuonna 1999 yritys laajenee ja siirtyy työskentelemään kahdessa kerroksessa. Työntekijät jakautuvat telemarkkinoijiin ja haastattelijoihin.

2001

Papukaija ja lahden toimisto

Kesäkuussa 2001 ostetaan lahtelaisen Datmark-telemarkkinointiyhtiön liiketoiminta. Datmark jättää jälkeensä papukaijan ja yhden tietokoneen toimiston, jonne muuttaa Scandinavian Telemarketingin yrityskulttuuri.

2004

Varainhankinta liittyy joukkoon

Vuosi 2004 tuo mukanaan uusia tuulia, kun fundraising (suomeksi varainhankinta) tiimi liittyy Scandinavian Telemarketingin joukkoon. Toiminta alkaa feissauksella ja laajenee puhelinvarainkeruuseen. Varainhankinta kasvaa yrityksen kolmanneksi tukipilariksi, jota se on edelleen.

2005-2006

Langaton verkko ja tiimin kasvu

Yrityksen toinen euromiljoona ylittyy vuonna 2005. Tiimin kasvaessa Ludviginkadun toimistolla jakaannutaan kahteen kerrokseen, jotta feissarit, varainhankkijat, myyjät ja haastattelijat, sekä tietenkin esimiehet mahtuvat samoihin tiloihin. Laajennus tuo mukanaan myös muutaman soittopaikan lisää. Myynnin kasvaessa saadaan toimistolle myös langaton verkko, joka tulee tarpeeseen, kun uusia asiakkaita hankitaan tiuhaan.

2007-2008

Vihreää väriä ja uusia sukupolvia

Uudet toimitilat valmistuvat ja brändin väriksi muuttuu limonin vihreä. Yrityksen sisällä tapahtuu sukupolven lisäys, kun osakkeet siirtyvät myös toimitusjohtaja Riitta Laukkasen tyttären omistukseen. Gainerilla juhlitaan ”3 millin” bileitä Pernajan Höganäsissä 60-luvun hengessä.

20o8-2011

Haasteiden kautta erinomaiseksi työnantajaksi

Yrityksen pitkäaikainen toimitusjohtaja Riitta Laukkanen siirtyy hallituksen johtoon. Telemarkkinointialan ja talouden liikkeet tuovat haasteita, joista kuitenkin selvitään. Helsingin toimisto muuttaa Korkeavuorenkadulle ja yritys juhlii useina vuosina menestystä Great Place to Work tutkimuksessa.

2011-2012

Uusia ohjelmistoja ja yhteishengen kohotusta

Riitta Laukkanen palaa toimitusjohtajaksi. Yhteishenki nousee arvoon arvaamattomaan ja toimintaa kehitetään ja tehostetaan tukemaan yrityksen uutta nuosua. Yritys kehittää telemarkkinointiin Allos-soittojärjestelmän, jonka myötä työnteko siirtyy nykyaikaan.

2014

30-vuotisjuhlintaa

Yritys juhlii 30-vuotista taivaltaan. Yrityksen suunta on saatu jälleen nousuun ja tulevaisuus näyttää valoisalta.

2015-2017

 

Muutoksen tuulia ja spora-ajeluita

Riitta Laukkanen palaa hallituksen puheenjohtajaksi ja Mikko Laakso siirtyy yrityksen johtoon. Molemmat toimistot muuttavat; Helsingin toimisto siirtyy nykyisiin tiloihinsa Lönnrotinkadulle ja Lahden toimisto Hämeenkadulle. Yrityksen nimi muuttuu Gainer Oy:ksi. Liikevaihto kasvaa ja sisäinen tyytyväisyys näkyy loistavina Great Place to Work-vuosina. Hienoja tuloksia juhlitaan Gainerin omalla raitiovaunu ajelulla.

2017-2018

Digitele – yhdessä enemmän.

Yrityksen kehitys jatkuu ja Gainer kehittää uuden telemarkkinoinnin muodon – digiTelen. Digitele yhdistää digitaalisen markkinoinnin ja telemarkkinointiin. Digitele vakinaistaa asemansa Gainerin tuotteena ja siivittää Gainerin toiminnan digiaikakauden edelläkävijäksi.

2019

35-vuotisjuhlaa ja tytäryhtiön perustamista

Gainer juhlii 35-vuotista yritystaivaltaan syksyllä. Gainer perustaa tytäryhtiö Digistoori oy:n kehittämään ja tehostamaan digitaalisia palveluitaan.

AJANKOHTAISTA