Miten kasvattaa myyntiä olemassa olevilla asiakkailla 

Miten kasvattaa myyntiä olemassa olevilla asiakkailla 

Myynnin tulisi olla jokaisen yrityksen ykkösprioriteetti ja tärkein prosessi. Ilman myyntiä yrityksen tulovirta lakkaa, ja toiminta pysähtyy. Oikein organisoitu ja hyvin hoidettu myynti pitää tilauskirjan sopivan täytenä, ja katteet parempana. Oikein toteutettuna myynti ohjaa yrityksen toimintaa. Jokaisen yrityksen on tärkeä valikoida tarkkaan ne asiakkaat ja alat, jotka todella hyötyvät yrityksen tarjoamista palveluista ja tuotteista. 

Lisämyynti on nopea sekä luonteva keino myynnin lisäämiseksi  

Sanotaan, että myynti olemassa oleville asiakkaille on helpompaa kuin uusasiakashankinta. Lisämyynti omille asiakkaille on myös nopein keino kasvattaa yrityksen myyntiä. Jos asiakassuhde on hoidettu hyvin, luottaa asiakas yritykseen jo keskustelujen alkaessa. Asiakkaaseen on myös olemassa jo yhteys, jota kannattaa hyödyntää, kun halutaan kasvattaa myyntiä. Lisämyynnin tarpeet ja uusien palveluiden toiveet selviävät helposti kuuntelemalla ja keskustelemalla asiakkaan kanssa. Kokeilullinen asenne ja rohkeat kysymykset johdattavat prosessia eteenpäin, jolloin pääset myymään lisäpalveluita asiakkaillesi.  

 Tuote + palvelu = lisämyynti 

Onko yritykselläsi tuote, johon kuuluu palvelu? Tässä on aina lisämyynnin mahdollisuus. Esimerkiksi siivousfirma voi myydä siivoustuotteita tai aineita, urheiluvälinekauppias välineiden huoltoa tai hissifirma hissien huoltoa. Lisämyynnissä vain taivas on rajana. Sama logiikka pätee myös toisinpäin; jos myyt palveluita, tarjoa asiakkaillesi palveluita täydentäviä tuotteita. Onko yritykselläsi kenties tuotekehittelyssä rako? Uusien tuotteiden ja palveluiden luominen täydentää asiakkaiden tarpeita, ja on näin ollen mahdollisuus myynnin kasvattamiselle.  

Asiakastyytyväisyys on myynnin mahdollisuus 

Kuten jokainen myyjä tietää, tyytyväinen asiakas ostaa todennäköisesti lisääYhteydenotto yritykseltäsi voi itseasiassa lisätä asiakastyytyväisyyttä. Kun yritys on yhteydessä omiin asiakkaisiinsa lisämyynnin aikeissa, kannattaa tämä tilaisuus aloittaa kysymällä asiakkaalta ”missä mennään”, ja miten tyytyväinen hän on. Tähän voi hyödyntää myös esimerkiksi telemarkkinointiyritystä, joka huolehtii yhteydenotoista yrityksen puolesta. ”Missä mennään”- keskustelu tarjoaa alun keskustelulle, jota voi johtaa uusille urille, kuten yrityksen uusiin palveluihin ja tuotteisiin.  

Olemassa oleva asiakkaasi ”myy” puolestasi 

Tyytyväinen asiakas kertoo mielellään muille yrityksestäsi ja toimii sitä kautta ”myyjänä” verkostolleen. Tätä kannattaa rohkeasti hyödyntää, ja pyytää asiakkailtasi referenssejä yrityksesi verkkosivuille. Näin voit lisätä myyntiäsi olemassa oleville asiakkaille, jotka kenties pohtivat jonkun uuden tuotteen tai palvelusi ostamista. Referenssi tukee myös uusasiakashankintaa, sillä heille referenssi toimii ”todisteena” siitä, että heidän kannattaa ostaa juuri sinulta.  

Entä se uusasiakashankinta sitten?  

Myynnin kasvattaminen olemassa olevilla asiakkailla ja uusasiakashankinta; onko niillä mitään tekemistä toistensa kanssa? Kyllä vain! Tutkimalla olemassa olevien asiakkaiden dataa, saat selville paljon arvokasta tietoa, mistä voi olla hyötyä myös uusasiakashankinnassa. Uusasiakashankinta tulisi aloittaa tutustumalla parhaisiin olemassa oleviin asiakkaisiisi. Miksi he ostavat juuri sinulta? Näin et aloita uusasiakashankintaa silmät sidottuina vaan osaat jo hieman arvioida millaisista palveluista potentiaaliset asiakkaasi voisivat hyötyä. Uusasiakashankinta ja lisämyynti kulkevat käsi kädessä, jonka vuoksi kumpaakaan ei saa unohtaa myynnin kiireessä vaan panostaa molempiin tasapuolisesti.  

 

Lue myös nämä artikkelimme:

 

Vastaa