You are currently viewing Entistä parempaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä vuonna 2023

Entistä parempaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä vuonna 2023

Vuosi 2021 lähestyy loppuaan ja monissa yrityksissä käännetään katseet kohti ensi vuotta. Yrityksen johtoryhmissä mietitään kuumeisesti mihin yrityksen tai järjestön pitäisi suunnata ensi vuoden aikana. Yksi asia kannattaa listata tavoitteeksi vuodelle 2022, nimittäin myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittäminen.

Monissa yrityksissä myynnin ja markkinoinnin yhteispeli on lapsenkengissä

Syksyn Suomen Yrittäjien Pk-yritysbarometri on mielenkiintoista luettavaa. Barometristä selviää, että 51% pk-yrityksistä listaa myynnin ja markkinoinnin tärkeimmäksi kehittämistarpeekseen. Samalla hyytävät tuulet puhaltavat barometrin suunnalta, kun lukija näkee, että suomalaisista pk-yrityksistä vain 5% hyödyntää digitaalisia kanavia markkinoinnissaan. Luvut eivät ole muuttuneet radikaalisti viimeisen muutaman vuoden aikana mikä kertoo siitä, että nyt on korkea aika ottaa myynnin parantaminen ja markkinoinnin tehostaminen osaksi yrityksen toimintasuunnitelmaa.

Lainaus Suomen Yrittäjien Pk-yritysbarometristä

4 tapaa kehittää myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä

Näiden tiimien yhteistyön parantaminen kannattaa aloittaa pienistä teoista. Jos yhteispelistä ei ole aiemmin ollut tietoakaan ei kannata heti tavoitella kuuta taivaalta vaan aloittaa perusteista. Listasimme yrityksellenne neljä helppoa keinoa kehittää myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä.

1. Asiakaspolun mallintaminen

Loistava lähtölaukaus yhteiseen tekemiseen. Useassa lähteessä ollaan jo vuosia puhuttu siitä, miten asiakaspolut ovat mutkistuneet ja monipuolistuneet digitalisaation myötä. Samalla myös monissa yrityksissä markkinoinnin ja myynnin roolit ovat hajautuneet niin laajalle, ettei kukaan enää tiedä mitkä tehtävät ovat kenenkin vastuulla. Tehokas tapa yhteistyön aloittamiseen on yrityksen asiakaspolun mallintaminen digitaalisissa ja offline-kanavissa. Mistä asiakas löytää yrityksen, mitä sen jälkeen tapahtuu, missä vaiheessa myynti liittyy remmiin, mitä tehtäviä myynnin täytyy tehdä ennen kauppaa ja mitä tapahtuu kaupan jälkeen.

Yksinkertaisella piirroksella syntyy selkeä kuva siitä miltä asiakkaan matka yrityksen kanssa näyttää. Asiakaspolun mallinnuksen jälkeen yrityksen on helpompi miettiä myynnin ja markkinoinnin roolia ja miten molemmat voivat tukea toisiaan entistä paremmin.

Yksi esimerkki asiakaspolusta.

2. Selkeiden yhteisten tavoitteiden asettaminen

Yksi loistava tapa ajaa myynti ja markkinointi nyrkkeilykehän vastakkaisiin nurkkiin on asettaa molemmille tiimeille tai tekijöille eri tavoitteet. Samalla kun markkinoinnin tavoitteena on verkkosivukävijämäärän kasvattaminen pyrkii myynti tekemään X määrän asiakaskäyntejä kuukaudessa. Sen sijaan, että markkinointi auttaisi myyntiä saamaan käyntejä hankkivat he verkkosivukävijöitä ja myynti vuorostaan kylmäsoittaa läpi massoja, kun he voisivat saada hyödyllistä asiakasdataa ja digitaalisia liidejä markkinoinnilta. Asettamalla erilaisia tavoitteita syntyy vastakkainasettelua ja turhautumista. Yhdessä mietityt liiketoimintatavoitteet ja niistä johdetut yhteiset tavoitteet luovat myynnin ja markkinoinnin yhteistyölle erinomaiset edellytykset onnistua. 

3. Yhteisymmärryksen kehittäminen

Yksi yleinen ongelma yhteistyön kehityksessä on molemminpuolisen ymmärryksen puuttuminen. Myynti ei tiedä ja ymmärrä mitä kaikkea markkinoinnin arkeen kuuluu, eikä markkinointi ymmärrä myynnin tehtävistä. Yhteisen ymmärryksen ja arvostuksen rakentaminen luo yhteishenkeä, jonka avulla molemmat tiimit saadaan puhaltamaan yhteen hiileen.

4. Ulkopuolisen avun hyödyntäminen

Joskus voi olla tilanne, ettei yrityksessä ole myynnin tai markkinoinnin henkilöitä. Voi olla, että markkinoinnin tehtäviä hoitaa toimistopäällikkö ja myynnin tehtäviä toimitusjohtaja. Valitettavasti useasti, kun yritämme tehdä monta asiaa yhtä aikaa, päädymme tekemään kaikki asiamme huonosti. Tämän vuoksi tilanteessa, jossa yritys ei halua palkata omaa tekijää tehtäviin on hyvä kääntyä myynnin asiantuntijan tai markkinoinnin ammattilaisen puoleen.

Parhaassa tapauksessa nämä löytyvät saman katon alta, jolloin yrityksen myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä huolehtii ulkoistettu ammattilainen. Tämä ammattilainen voi hoitaa koko myynnin ja markkinoinnin prosessin tai vain osan siitä. Tärkeintä on, että yrityksen myynti ja markkinointi tähtäävät samoihin tavoitteisiin.

Gainerin tarjoamat mahdollisuudet myynnin ja markkinoinnin yhteistyölle

Yhteistyöstä syntyy kasvua

Panostamalla myynnin ja markkinoinnin yhteistyön parantamiseen suuntaa yritys kohti kasvua vuonna 2022. Kun yrityksen liiketoiminnan kannalta keskeiset roolit toimivat saumattomasti yhteistä tavoitetta kohti hyötyy koko yritys. Tämän vuoksi toimintasuunnitelmaan kannattaa linjata myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittäminen vuodelle 2022.