You are currently viewing Uusasiakashankinta onnistuu, kun tunnet asiakkaasi

Uusasiakashankinta onnistuu, kun tunnet asiakkaasi

Uusasiakashankinta on asia joka yhdistää kaikenlaisia yrityksiä, järjestöjä, liittoja ja muita toimijoita. Uusien asiakkaiden löytämisen reitit ja tekniikat voivat erota alojen ja toimijoiden välillä, mutta periaate kaiken taustalla on sama – toimija tarvitsee uusia asiakkaita selviytyäkseen. Uusasiakashankintaa voi tehdä monin tavoin eri kanavissa, erilaisilla taktiikoilla. Gainer on vuosien ajan huolehtinut erilaisten yritysten uusasiakashankinnasta ja järjestöjen jäsenhankinnasta, joten kokosimme yhteen muutamia vinkkejä uusasiakashankinnan toteutukseen.

Tunnista vahvuutesi ja tulevien asiakkaiden tarpeet

Uusasiakashankinta on monille yrityksille haastavaa, koska uusien asiakkaiden löytäminen vaatii oman yrityksen piirin ulkopuolelle astumista ja tutustumista tärkeimpään, siihen aitoon asiakkaaseen. Asiakkaat, olivat he yrityspäättäjiä tai kuluttajia ovat kaiken taustalla ihmisiä. Ihminen johtaa yritystä, ihminen liittyy ammattiliittoon, ihminen hakeutuu järjestön jäsenlistalle ja ihminen tekee valinnan konsulttiyritysten välillä. Uusasiakashankintaan lähtiessä yrityksen täytyy jollain tasolla tuntea potentiaalinen asiakas. Parhaassa tapauksessa voitte käyttää nykyisiä asiakkaita ja tutkia heidän tarpeitaan ja toimintaansa. Mikäli uusia asiakkaita ollaan hankkimassa kuitenkin uudelta sektorilta, uudelta alalta tai kyseessä on uudehko yritys voi yrityksenne aloittaa uusasiakashankinnan asiakastutkimuksesta. Minkä tahansa polun yrityksenne valitsee on teidän tärkeää löytää vastaus kahteen kysymykseen – mitä asiakkaanne haluaa/tarvitsee ja mitä lisäarvoa te tarjoatte hänelle? Löydettyänne vastauksen näihin kysymyksiin on teidän huomattavasti helpompi lähteä miettimään kuka teidän tuleva uusi asiakkaanne ehkä on.

Rakenna asiakaspolku valmiiksi

Nyt kun yrityksellänne on mahdollisesti mielessä potentiaalisia ostajapersoonia, heidän tuskiaan ja teidän ratkaisujanne, on aika piirtää asiakkaanne polku. Useissa yrityksissä tässä vaiheessa lähdetään nopeasti soitellen sotaan, eikä siinä ole mitään väärää, mutta luotte parempia asiakaskokemuksia, kun mietitte ensin hieman sitä, miltä asiakkaan matka kohti yritystänne näyttää. Mitä tapahtuu sen jälkeen kun hänestä tulee asiakkaanne, miten lisämyytte hänelle asiakkaana, miten huolehditte hänen tyytyväisyydestään ja miten varmistatte mahdollisimman laadukkaan asiakaskokemuksen. Miettimällä nämä muutamat kohdat varmistatte, ettei uusasiakashankinnan työpanos mene hukkaan, kun asiakas turhautuu heti ensi metreillä ja vaihtaa kilpailijalle, koska teillä ei ollut polkua suunniteltu ensi askeleita pidemmälle. Tämän vuoksi asiakaspolun hahmottelu on tärkeää. Eikä sen tarvitse olla vaikeaa, voitte piirtää sen vaikka A4-paperille, Powerpointille tai post-it lapuille. Kaikkein tärkeintä on, että olette miettineet asiaa hieman ennen uusasiakashankinnan aloittamista.

Tavoita, tavoittele ja ole tavoitettavissa

Asiakkaan polku voi alkaa kauan ennen teidän ensikohtaamistanne. Tämän vuoksi teidän täytyy näkyä, kuulua, tavoitella ja olla tavoitettavissa, koska jokainen asiakkaanne on erilainen. Me ihmiset toimimme eri tavalla. Joku meistä näkee tienvarsimainoksen uudesta järjestöstä, suuntaa verkkosivuille, lukee 100 artikkelia, vakuuttuu ja liittyy jäseneksi. Toinen kuulee radiomainoksen yritykselle hyödyllisistä tuotteista, mutta unohtaa tämän seuraavassa käännöksessä. Asia palaa hänen mieleensä, kun hän saa sähköpostin yritykseltä, mutta hän ei vieläkään toimi, kunnes eräänä päivänä myyjä soittaa ja buukkaa tapaamisen. Tapaamisessa hän on jo puoliksi vakuuttunut ja saa erinomaisia vinkkejä osana palaveria. Hän esittää asian johdolle ja pohdinnan jälkeen kaikki hyväksyvät tuotteet yrityksen käyttöön. Puolivuotta radiomainoksen jälkeen yritykset tekevät kaupat. Kolmas voi vuorostaan seurata yrityksen toimihenkilön julkaisuja somessa, kunnes hän vakuuttuu ja soittaa henkilölle kuullakseen lisää.

Polkuja on yhtä monenlaisia kuin meitä ihmisiä. Yrityksesi tai järjestösi tehtävä on tavoittaa yleisösi heidän ympäristössään, oli se sitten mainos kuntosalin ovessa tai video Tiktokissa. Tavoittamisen lisäksi täytyy tavoitella, sillä usein henkilökohtainen puhelinkontakti on somevideota voimakkaampi vakuuttamisen keino. Puhelun aikana henkilö voi kysellä, tiedustella ja oppia lisää yrityksestänne. Lisäksi teidän on oltava tavoitettavissa, sillä mikään ei tapa uuden asiakkaan intoa nopeammin, kuin vaikea tavoitettavuus. Tarjotkaa chat, puhelinnumerot ja viestikanavat, joilla kiinnostunut henkilö saa teihin helposti yhteyttä. Näin löydätte asiakkaita kaikista eri kanavista tasaisesti.

Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin

Uusasiakashankinta on tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa ja siksi siihen kannattaa panostaa. Onneksi kaikkea ei tarvitse tehdä yksin, kun Suomesta löytyy valtavasti mahtavia ammattilaisia auttamaan uusasiakashankinnan eri vaiheissa. Gainer huolehtii erilaisten yritysten uusasiakashankinnan vaiheista esimerkiksi toteuttamalla asiakastutkimuksia, huolehtimalla jäsenhankinnasta ja toteuttamalla digitaalisia kampanjoita uusasiakashankinnan tueksi. Tutustu Gainerin ratkaisuihin täällä.